بهترین و بدترین غذاها ی رژیمی برای دیابتی ها

 

 

 

دوستان سلام در این قسمت با بهترین و بدترین غذاهای رژیمی برای افراد دیابتی‌ با شما خواهیم بود

زمانی که به دیابت مبتلا هستید غذایی که می‌خورید از اهمیت زیادی برخوردار است بعضی از غذاها بهتر از سایرین هستند

هیچ چیز تماماً بدی وجود ندارد مصرف گاه به گاه برخی از مواد غذایی می‌تواند قابل کنترل باشد اما آنها مواد خوراکی و مغذی به بدن شما نمی‌رسانند و بهتر است در کنترل دیابت از رژیم غذایی مناسب و با ارزش غذایی بالا استفاده کنید بدن شما به کربوهیدرات احتیاج دارد اما لازم است عاقلانه انتخاب کنید از این لیست به عنوان راهنما استفاده کنید

 بهترین غذاهای رژیمی برای دیابتی ها

کربوهیدراتها

غلات سبوس دار مانند برنج قهوه‌ای ، جو دوسر ، کینوا ، ارزن یا آمارانت ، سیب‌ زمینی شیرین پخته شده ، کالاهای ساخته شده با غلات کامل و بدون شکر اضافه شده

 بدترین گزینه‌ها دانه‌های فراوری شده مانند برنج سفید یا آرد سفید ، غلات با حبوبات کامل کم و شکر زیاد ، نان سفید ، سیب‌زمینی سرخ کرده و آرد سفید سرخ شده . شما فیبر و نمک کمی دریافت خواهید کرد مگر اینکه آنها را اضافه کنید به یاد داشته باشید سیب‌زمینی و ذرت به عنوان کربوهیدرات حساب می‌شود

 گروه سبزیجات

 سبزیجات تازه خام یا بخارپز و کباب‌شده ، سبزیجاتی مانند کلم ، اسفناج ، سبزیجات کنسروی با سدیم کم یا بدون سدیم را در رژیم غذایتان قرار دهید

بدترین گزینه‌ها سبزیجات کنسرو شده با مقدار زیادی سدیم اضافه شده ، سبزیجات با مقدار زیادی کره ، پنیر یا سس اضافه شده

  میوه‌ها را در وعدهای رژیمیتان بگنجانید

آنها منبع خوبی از کربوهیدرات ویتامین‌ها مواد معدنی و فیبر هستند بیشتر آنها به طور طبیعی چربی و سدیم کمی دارن ولی نسبت به سبزیجات تمایل بیشتری به داشتن کربوهیدرات دارن بهترین گزینه‌ها میوه ی تازه یا   کنسرو ساده بدون قند اضافه شده ، مربای بدون قند یا کم قند و فاقد مواد نگهدارنده

 بدترین گزینه‌ها که نباید در رژیم غذایی افراد دیابتی قرار گیرد 

مواد کنسرو شده با شربت قند سنگین ،  مربای کارخانه‌ای ، ژله و آبمیوه‌های صنعتی هستند

در گروه پروتئین شما انتخاب‌های زیادی از جمله گوشت گاو ، مرغ ، ماهی ، بوقلمون ، غذاهای دریایی ، لوبیا ،پنیر ، تخم مرغ ، آجیل و از این قبیل دارید

  بهترین گزینه‌ها در وعدهای رژیم غذایی افراد دیابتی

پروتئین‌های گیاهی مانند لوبیا ، آجیل و دانه‌ها ، ماهی و غذاهای دریایی ، مرغ در صورت امکان گوشت سینه‌ی مرغ و تخم مرغ و لبنیات کم چرب 

اگر در رژیم غذایتون گوشت قرار دارد  آن را کم چربی نگه دارید . پوست را از مرغ بکنید سعی کنید برخی از پروتئین‌های گیاهی را از لوبیا آجیل یا دانه‌ها دریافت کنید حتی اگر گیاه خوار نیستید مواد مغذی و الیافی را که در محصولات حیوانی نیستن نیز دریافت کنید

 بدترین گزینه‌ها در رژیم غذایی افراد دیابتی

در این گروه ، گوشت سرخ شده ، برش‌های گوشتی با چربی بالاتر مانند دنده‌ها ، پنیرهای معمولی ، مرغ با پوست و ماهی سرخ شده هستن در گروه لبنیات سعی کنید از محصولات کم چربی استفاده کنید اگر دوست دارید ریخت و پاش کنید مقدار هر سهم خود رو کوچک انتخاب کنید بهترین گزینه‌ها شیر بدون چربی یا یک درصد ماست کم چرب ، پنیر کم چرب ، خامه‌ی ترش کم چرب یا بدون چربیست

بدترین گزینه‌ها شیر پرچرب ، ماست معمولی ، پنیر معمولی و بستنی معمولی ، چربی‌ها روغن‌ها و شیرینی‌ها که مقاومت در برابر آنها دشوار است اما مصرف بیش از اندازه و اضافه وزن بارها آسان است و این باعث می‌شود مدیریت دیابت شما را سخت‌تر کند

بهترین گزینه‌ها منابع طبیعی چربی‌های گیاهی مانند آجیل ، دانه‌ها یا آووکادو که کالری آنها زیاد است بنابراین مقادیر اندکی مصرف کنید غذایی که اسیدهای چرب امگا 3 به شما می‌دهند از جمله ماهی سالمون و ماهی تن ، روغن‌های گیاهی مانند کنجد ، انگور یا روغن زیتون

 و بدترین گزینه‌های این گروه هر چیزی که چربی ترانس در آن موجود است این برای قلب شما نیز بد است لیست مواد تشکیل دهنده را برای هر چیزی که تا حدی هیدروژن است بررسی کنید حتی اگر روی برچسب نوشته شده باشد صفر گرم چربی ترانس دارد

مورد بعدی بخش عمده‌ای از چربی‌های اشباع که عمدتا از محصولات حیوانی تهیه می‌شود اما در روغن نارگیل نیز وجود دارد در مورد میزان مناسب مصرف از پزشک خود سوال کنید به خصوص اگر مبتلا به بیماری قلبی و همچنین دیابت هستیدهنگامی که نوشیدنی مورد علاقه‌ی خود را مصرف می‌کنید ممکن است کالری ، قند ، نمک یا چربی بیشتری نسبت به آنچه درباره‌اش چانه‌زنی می‌کنید دریافت کنید برچسب روی محصولات را بخوانید تا بدانید آنچه می‌نوشید حاوی چیست بهترین گزینه‌ها آب بدون طعم یا آب گازدارطعم دار چای شیرین نشده یا با یک تکه لیمو ، قهوه‌ی سیاه یا همراه با شکر کم‌چرب

 و بدترین گزینه‌ها در این گروه نوشابه‌ی معمولی ، چای شیرین ، قهوه با شکر و خامه‌ ، قهوه‌های طعم دار و نوشیدنی‌های شکلاتی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا ست 

 . از این که تا پایان با ما همراه بودید سپاس گذاریم

دیدگاه شما چیست؟