کینوا چیست / مصرف کینوا برای رژیم لاغری

کینوا چیست / مصرف کینوا برای رژیم لاغری 

سلام دوستان و همراهان عزیز امروز قصد داریم سیر تا پیاز کینوا یک خاویار گیاهی را برای شما بگوییم پس لطفا تا پایان با ما همراه باشید

مطمئناً شما هم می خواهید بدانید گیاه کینوا چیست و چه خواصی دارد . آیا یک غذای رژیمی ست که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است؟! یا بخواهید بدانید طبع کینوا ، قیمت کینوا خرید و نحوه مصرف آن چگونه است و سوالاتی درباره این گیاه داشته باشید. 

 کینوا چیست ؟ کینوا از کجا بخرم ؟                                                                               

کینوا یا خاویارگیاهی ؛ گیاهی ست با طبع معتدل که در ایران مورد بررسی قرار نگرفته و از آن بهره‌برداری نشده است گیاهی با نام کینوا بومی کوه‌های آند در بولیوی شیلی و پرو است کینوا غله‌ای ست که آن را به خاطر دانه‌های خوراکیش کشت می‌کنند در واقع کینوا غله واقعی نیست بلکه شبه غله ست به عبارت دیگر کینوا اساسا دانه است اما شبیه غلات آماده و مصرف می‌شود در گذشته در امپراتوری اینکا یک امپراتوری از سرخپوستان آمریکای جنوبی کینوا محصول خیلی مهمی بود آن را مادر همه‌ی غلات می‌خواندند و اعتقاد داشتند که مقدس است هزاران سال است که در آمریکای جنوبی از این قلعه استفاده می‌شود اما تنها چند سال است که معروف شده و در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد

کینوا چیست

سه نوع اصلی کینوا وجود دارد

کینوای سفید کینوای قرمز و کینوای سیاه

185 گرم کینوای خام یا پخته دارای این مواد مغذی ست

پروتئین 8 گرم ، فیبر 5 گرم ، منگنز 58 درصد ، منیزیم 30 درصد ، فسفر 28 درصد ، ویتامین B9 یا اسید فولیک 19 درصد ، میزان نیاز روزانه مس 18 درصد ، آهن 15 درصد ، روی یا زینک 13 درصد ، پتاسیم 9 درصد و تقریبا 10 درصد میزان مورد نیاز روزانه از ویتامین  B 1، B 2 و B 6 مقداری کمی کلسیم ویتامین B 3 یا نیاسین و ویتامین

 185 گرم کینوا حدود 222 کالری انرژی ، 39 گرم کربوهیدرات و 4 گرم چربی دارد

کینوا همچنین حاوی مقدار کمی اسید چرب امگا 3 است کینوا از نظر ژنتیکی دستکاری نشده و به صورت طبیعی بدون گلوتن است این غله را معمولا به صورت ارگانیک می‌کارند کینوا واقعاً غله نیست ولی غذای غله ای کاملی محسوب می‌شود .

کینوا برای اینکه تنها گیاهی است که می‌تواند پروتئین کامل بدن را تامین کند و تمامی آمینو اسیدهای مورد نیاز برای حفظ تعادل سلامتی بدن را فراهم آورد بسیار مشهور است آمینو اسیدهای ضروری یکی از مواردی است که بدن نمی‌تواند خود آن را تولید کنند و پروتئین کامل حاوی تمامی آمینو اسیدهای ضروریست

کینوا چیست

مزایای ضد التهابی کینوا

دانشمندان هنوز در حال کار بر روی مفاهیم التهاب مزمن روی سلامتی بدن هستند کلینیک مایو اختلالات خود ایمنی همچون لوپوس آرتریت رموتوئید آسم بیماری التهابی روده بیماری کرون را به عنوان مشکلاتی که در آن التهاب مزمن نقش دارد لیست کرده است بعضی از مواردی که از التهاب مزمن تاثیر می‌پذیرد ممکن است شامل بیماری قلبی عروقی و سرطان باشد کینوا و سایر غلات سبوس‌دار ممکن است به کاهش خطر ابتلا به این التهابات خطرناک کمک کند

رژیم غذایی فاقد گلوتن برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک و عدم تحمل گلوتن شدید توصیه می‌شود اگرچه جامعه‌ی دانشمندان هنوز در حال بحث روی مزایای رژیم غذایی فاقد گلوتن برای افراد سالم هستند افراد زیادی به این رژیم غذایی برای لاغری روی‌ آورده اند و همانطور که گفتیم کینوا  فاقد گلوتن است از دیگر مزایای کینوا پایین آوردن کلسترول خون است میزان خوب فیبر در کینوا می‌تواند در پایین آوردن سطح کلسترول خون مفید باشد فیبری که به هضم کمک می‌کند و نیازمند اسیدهای صفراوی ست که تقریبا از کلسترول ساخته شدن زمانی که سیستم گوارش شما بهبود می‌یابد کبد کلسترول موجود در خون را برای ایجاد اسیدهای صفراوی بیرون می‌کشد بنابراین سطح کلسترول خون پایین می آید همچنین کینوا مانند دانه چیا یک غذایی رژیمی ست و برای لاغری مفید می باشد .

خواص کینوا برای سلامت قلب

خواص کینوا برای سلامت قلب

 پایین آمدن سطح کلسترول خون به معنای داشتن یک قلب سالم است اما کینوا مزایای دیگری نیز برای قلب دارد مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که کینوا دارای بسیاری از فلاونوئیدهاست  که می‌تواند در مقابل بیماری‌های قلبی محافظت کننده باشد علاوه بر این کینوا می‌تواند اسیدهای چرب تک غیر اشباعی را برای بدن فراهم کند این اسیدهای چرب شامل اسید چرب امگا 2 و آلفالینولنیک اسید است

بیشتر غذاها زمانی که تحت فرایند اکسیداسیون قرار می‌گیرند اسیدهای چرب سالم خود را از دست می‌دهند اما مواد مغذی موجود در کینوا با جوشاندن بخار دیدن و گفته شدن افزایش می‌یابد بر اساس مطالعه‌ای که در مجله‌ی تغذیه‌ی اروپایی منتشر شده است کینوا دارای مزایای بسیاری برای سلامت قلبی عروقی ست در این مطالعه محققان ایتالیایی دریافتند که کینوا سطح اسید چرب و تری گلیسرید کمتری نسبت به پاستا و نان‌های عاری ازگلوتن دیگر تولید می‌کنند

خواص کینوا برای سلامت قلب

خواص کینوا در بهبود سیستم گوارش

یک فنجان کینوای پخته شده حاوی 21 درصد فیبر است و این موضوع برای روده و سیستم گوارش بسیار عالیست کینوا همچنین از سایر غلات قابل هضم ترست

خواص کینوا برای دیابت و پرفشاری خون

کینوا به خاطر نقش آن در مدیریت دیابت و پر فشاری خون نیز مورد مطالعه قرار گرفته است بر اساس مطالعه‌ای که در مجله‌ی غذاهای دارویی به چاپ رسیده است دانشمندان برزیلی 10 غلات سنتی را مورد بررسی قرار دادن تا تاثیر آنها بر روی مدیریت دیابت و پرفشاری خون مشخص شود آنها دریافتند که کینوا سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام کوئرستین است و پتانسیل بیشتری برای مدیریت دیابت و پرفشاری خون دارد

افزایش طول عمر با مصرف کینوا

بر اساس گفته‌های برخی از دانشمندان فیبر موجود در کینوا می‌تواند به افراد کمک کند عمر بیشتری داشته باشند بر اساس مطالعه در ژورنال اپیدمیولوژی آمریکا منتشر شده است رژیم غذایی سرشار از فیبر می‌تواند مرگ زودرس را کاهش دهد 2 مطالعه‌ی اخیر هم مصرف غلات سبوس دار را با طول عمر اثبات کردند

مضرات کینوا

مضرات کینوا

خطر بسیار اندکی در مورد خوردن کینوا وجود دارد دانه‌های کینوا با ساپونین پوشیده شده‌اند که مواد شیمیایی هستند که برای محافظت از گیاه در برابر بیماری‌های ناشی از قارچ‌ها ، باکتری‌ها و ویروس‌ها به کار می‌آورد ساپونین می‌تواند طعم تلخی داشته باشد بنابراین قبل از پختن کینوا باید آن را به طور کامل زیر آب سرد شستشو داد برای برخی از افراد ساپونین می‌توانند کارهای بیشتری بر روی آنها داشته باشد این ماده می‌تواند باعث ایجاد التهاب معده و آسیب به روده‌ی کوچک شود همچنین محتوای غنی کینوا از فیبر ممکن است ایجاد درد شکم کند

خواص کینوا در رژیم غذایی

خواص کینوا در رژیم غذایی و لاغری

کینوا خیلی سریع‌تر از سایر غلات می‌پزد و پخت آن معمولا بین 12 الی 15 دقیقه طول می‌کشه همین امر موجب می‌شود که کینوا به یک ماده‌ی غذایی عالی برای افرادی باشد که مشغله‌ی کاری زیادی دارند

شما می‌توانید کینوا را به روش‌های مختلفی همچون پوره ، اضافه کردن به سالاد یا مواد غذایی آماده کنید کینوا برای غلیظ کردن سوپ یا خورشت بسیار عالیست آرد کینوا می‌تواند در آشپزی فاقد گلوتن نیز مورد استفاده قرار گیرد همچنین برخی از غلات بعد از پخت خشک می‌شوند اما کینوا بعد از پخت نیز طراوت و خوشمزگی خود را حفظ می‌کند تمامی موارد ذکر شده به این معناست که کینوا باید در رژیم غذایی افراد قرار گیرد

کینوا از کجا بخرم؟

در ادامه با روش پخت چند غذا با کینوا با شما خواهیم بود پس لطفا با ما همراه باشید

کتلت با کینوا

مواد لازم 1 عدد پیاز بزرگ 1 عدد سیب زمینی بزرگ 1 عدد هویج 3 قاشق پودر سوخاری 1 چهارم استکان کینوای قرمز 2 عدد تخم مرغ نمک و فلفل به مقدار لازم

اما مراحل پخت ابتدا 1 چهارم استکان کینوا را با 1 لیوان آب بر روی شعله کم می گذاریم تا آبش بخار شود و کینوا پخته و نرم شود می‌توانید از کینوای قرمز استفاده کنید اما می‌شود از هر نوع کینوایی که دارید هم استفاده کنید سپس در 1 ظرف جدا پیاز و سیب زمینی و هویج را رانده کنید و حتما آبشان را بگیرید سپس تخم مرغ ، آرد سوخاری ، نمک ، فلفل و کینوا را به مواد اضافه کرده و مخلوط می‌کنید پس از آن مواد را به صورت کتلت در آورده و در روغن سرخ کنید

طرز تهیه کینوا با سبزیجات ، رژیم لاغری

طرز تهیه‌ی کینوا با سبزیجات

مواد لازم

1 پیمانه کینوا ، یک دوم پیمانه نخود پخته ، 1 تا 2 عدد کدو سبز ، 1 عدد سیب زمینی شیرین ، 1 عددفلفل دلمه‌ای ، 2 حبه سیر ریز خرد شده ، 3 تا 4 قاشق غذاخوری برگ گشنیز تازه خرد شده ، یک دوم قاشق چایخوری پودر زیره ، 1 دوم قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه ، 1 قاشق چایخوری فلفل قرمز ، 1 قاشق چای خوری ادویه‌ی ایتالیایی ، 1 قاشق چای خوری پودر پیاز ، 1 دوم قاشق چای خوری پودر سیر ، 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون ، نمک مقداری ، آب لیمو ترش تازه برای سرو

مراحل تهیه کینوا با سبزیجات

در ماهیتابه‌ روغن زیتون را می‌ریزیم و سیر را کمی تفت می دهیم و فلفل سیاه و سپس کینوا را می‌ریزیم فقط چند ثانیه تفت می‌خورد و بعدش 2 پیمان آب جوش به همراه پودر سبزیجات را اضافه می‌کنیم بعد از اینکه جوشید درش را می‌گذاریم و شعله‌ی گاز را کم می‌کنیم تا مثل برنج دم بکشد کدو سبز با پوست سیب زمینی شیرین پوست کنده فلفل دلمه‌ای همه را به صورت مکعبی خرد و با روغن زیتون و ادویه به خوبی مخلوط و در سینی فر قرار می دهیم با دمای 180 درجه به مدت 15 تا 20 دقیقه تا زمانی که خوب نرم شود بعد از پخت کینوا را با سبزیجات مخلوط و گشنیز و نخود هم اضافه می‌شود قبل از سرو کمی لیموترش تازه هم می‌توانید به مواد اضافه کنید

طرز تهیه و مصرف کینوا

طرز تهیه‌ی ماکارونی با کینوا

مواد لازم

پانصد گرم ماکارونی ، 100 گرم کینوا ، 200 گرم گوشت چرخ کرده ، رب و ادویه به میزان لازم

اما مراحل پخت ابتدا کینوا را با آب سرد در صافی به خوبی شست شو نمایید سپس کینوا را در ظرفی ریخته و به آن یک لیوان آب اضافه کرده و به مدت 20دقیقه بجوشانید تا پخته شود بعد از اتمام پخت در صافی آبکش نمایید سپس کینوای پخته شده را به مواد ماکارانی خود اضافه نمایید و نوش جان فرمایید

ترکیب کینوا با ماست

مواد لازم

یک پیمانه کینوا پخته شده ، 3 لیوان ماست ، سه عدد خیار خرد شده ، هویج و سیر رنده شده به مقدار لازم ، نمک و ادویه به میزان دلخواه . ابتدا کینوا را با آب سرد در صافی به خوبی شستشو نمایید سپس کینوا را در ظرفی ریخته و به مدت 20 دقیقه بجوشانید و کینوای پخته شده را با صافی آبکش کنید سپس کینوای پخته شده را با ماست و مواد ذکر شده ترکیب نمایید کینوا فوق‌العاده مقوی است و ترکیب آن با ماست بسیار مناسب است امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشه از این که تا پایان با ما همراه بودید سپاسگزاریم

تقویت قوای جنسی با جینسینگ

می توانید برای خرید محصولات رژیمی و ارگانیک / سلامت آلما از این لینک استفاده کنید 

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1400/09/28
    سلام دوست عزیز ممنون بابت اطلاعات مفیدتون
    • مدیر سایت 1400/09/29
      سلام  
      ممنون از این که با ما همراه هستید
  • 1400/09/29
    مرسی از توضیحات کاملتون 🥰
    • مدیر سایت 1400/09/29
      خواهش می کنم
  • 1400/09/29
    چقدر خواص داشته و من نمیدونستم
    • مدیر سایت 1400/09/29
      اره برای رژیم لاغری عالی هست