16 خاصیت دانه چیا / مصرف دانه چیا برای رژیم لاغری

16خواص دانه چیا چیست

سلام دوستان و همراهان در این قسمت قصد داریم خواص دانه‌ چیا را برای شما بگوییم و در پایان  طرز استفاده و دوز مصرفی را به شما خواهیم گفت پس تا انتهای با ما همراه باشید 

دانه چیا یا چیاسیت چیست

دانه‌ چیا که نام دیگر آن چیا سیت می‌باشد دانه خوراکی از خانواده‌ی نعنایی است دانه های گیاه چیا فواید زیادی برای سلامتی دارند که در این جا خواص دانه چیا برای لاغری ، بارداری ، پوست و مو و همچنین طرز مصرف دانه چیا را به شما خواهیم گفت

اما قبل از آن توجه داشته باشید که پیش از مصرف هر گونه ماسک برای صورت و نواحی حساس بدن با مالیدن  مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل کنید

خواص دانه چیا

1- درمان آکنه و جوش صورت

دانه چیا دارای خواص ضد التهابی بوده و به درمان آکنه و جوش صورت کمک می‌کند و قرمزی پوست ناشی از جوش را درمان می‌کند

2- خاصیت مرطوب کننده‌ی طبیعی پوست با روغن دانه چیا

 روغن دانه چیا باعث افزایش هیدراتاسیون پوست شده و به عنوان مرطوب کننده‌ی طبیعی ؛خشکی پوست ، آرنج‌ها و پاشنه‌ی پا را درمان می‌کند

ماسک  مرطوب کننده‌ی پوست

یک قاشق غذاخوری روغن چیا را با دو عدد سفیده‌ی تخم مرغ و یک فنجان ماست ترکیب کنید آن را بر روی پوست آرنج و پاشنه‌ی پا بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند سپس با آب گرم خوب بشوید

ماسک دانه چیا

3- کاهش چین و چروک پوست 

روغن چیا حاوی سطوح بالای آنتی اکسیدان است که چین و چروک پوست را کاهش داده و باعث جوان سازی پوست صورت می‌شود

ماسک ضد چروک پوست صورت

دو قاشق غذاخوری دانه‌ چیا را با دو فنجان چای سبز سرد شده و 1 قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید بگذارید 2 دقیقه بماند سپس با آب سرد بشوید

4- تقویت و افزایش رشد مو    

دانه چیا منبع خوب پروتئین ، مس ، روی و اسید آلفالینولنیک هستند که باعث تقویت و افزایش رشد مو می‌شود

ماسک تقویت کننده‌ی مو

یک قاشق چای خوری دانه‌های خیس خورده دانه چیا را با دو قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب و سه چهارم فنجان عسل همچنین شش قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کنید و بر روی موها بمالید بگذارید 20 دقیقه بماند سپس با آب و شامپو بشوید

5 - درمان ریزش مو

دانه‌های چیا منبع عالی آهن هستند مقادیر بالای آهن باعث بهبود گردش خون در سر شده و به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کنند

6 - لاغری و کاهش وزن

دانه چیا یکی از دانه‌های دارای مقادیر بالای فیبر می‌باشد که باعث افزایش هورمون لپتین در بدن شده هورمون لپتین  باعث کاهش اشتها می‌شود و با کاهش پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند مقادیر بالای پروتئین موجود در دانه‌های چیا باعث افزایش چربی سوزی و کاهش چربی شکم می‌شود علاوه بر این دانه‌ چیا مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا 3 و اسید آلفا لینولنیک دارد که برای کاهش وزن مفید هستند

کاهش وزن و لاغری با دانه چیا

7- جنین و زنان باردار در دوران بارداری

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه‌ چیا برای رشد مغز جنین در دوران بارداری ضروریست کلسیم موجود در دانه چیا تقریبا 5 برابر بیشتر از شیر می‌باشد که در 3 ماهه‌ی آخر بارداری برای تقویت اسکلت جنین ضروریست دانه های چیا مقادیر بالای آهن دارند که باعث افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون می‌شوند به درمان کم خونی در دوران بارداری کمک می‌کنند دانه‌های چیا 1 ماده‌ی ژلاتینی دارند که باعث کاهش سطح قند خون در زنان باردار شده و از دیابت بارداری پیشگیری می‌کند مقادیر بالای پروتئین موجود در دانه چیا از قندها و کربوهیدرات‌ها استفاده می‌کند و انرژی بدن زنان باردار را افزایش می‌دهند

8- قلب

تحقیقات نشان داده که مصرف دانه‌ی چیا که مقادیر بالای فیبر دارد باعث کاهش کلسترول و فشار خون بالا می‌شود و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی و آرتریوسکلروز را کاهش می‌دهد برای محافظت از قلب و عروق روزانه 30 تا 42 گرم دانه چیا را به مدت 3 ماه مصرف کنید

9- دیابت و قند خون

رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر بالای فیبر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش داده و با کاهش حساسیت به انسولین در افراد دیابتی قند خون را ثابت نگه می‌دارد

10- درمان دیورتیکولوز

علت دقیق بیماری دیورتیکولوز  مشخص نیست اما به نظر می‌رسد که با رژیم غذایی کم فیبر در ارتباط باشند دانه‌ چیا  حاوی مقادیر بالای فیبر است و باعث بهبود حرکت روده شده و دیورتیکولوز را درمان می‌کند

11- معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر موجود در دانه‌های چیا به بهبود و هضم غذا کمک می‌کند و برای سلامت معده روده و دستگاه گوارش مفیداست

درمان یبوست با دانه چیا

12- یبوست

دانه چیا حاوی مقادیر بالای فیبر می‌باشد که به حرکت منظم روده‌ها کمک می‌کند و مانع از یبوست می‌شود

13- بدنسازی و بدنسازان

مطالعات نشان داده که مقادیر بالای پروتئین در دانه‌های چیا باعث افزایش انرژی و عضله سازی در ورزشکاران و بدنسازان می‌شود و عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد

14- سرطان

دانه‌های چیا غنی از اسید آلفا لیپوئیک‌ هستند که به درمان تومور و سرطان به ویژه سرطان سینه کمک می‌کنند

15- سلامت دهان و دندان

دانه‌های چیا حاوی مقادیر بالای کلسیم ، فسفر ، ویتامین A و روی هستند که برای سلامت دهان و دندان مفید بوده و از بین بردن باکتری‌های موجود بر روی دندان احتمال پوسیدگی دندان را کاهش می دهند

خواص روغن دانه چیا

16- خواص روغن چیا

مقادیر بالای چربی‌های امگا3 موجود در روغن چیای خوراکی سلول‌های مغزی را ترمیم کرده و باعث کاهش التهاب مغز می‌شود در نتیجه به درمان افسردگی و آلزایمر کمک می‌کند مصرف خوراکی روغن چیا گرفتی  عضلات و درد مفاصل را که در اثر تمرینات ورزشی سخت و زیاد ایجاد می‌شود کاهش می‌دهد مصرف خوراکی روغن چیا به دلیل مقادیر بالای اسید چرب امگا 3 خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد اسیدهای چرب امگا3 موجود در روغن چیای خوراکی سندروم چشم خشک را که با علائمی مانند خارش چشم و حساسیت به نور مشخص می‌شود را درمان می کند

مصرف موضعی روغن چیا پوست خشک را هیدراته کرده و آن را درمان می‌کند چند قطره روغن چیا را هر روز بر روی پوست ماساژ دهید تا خشکی آن درمان شود روغن چیا سرشار از آنتی اکسیدان است و استفاده‌ی موضعی روغن چیا بر روی پوست چین و چروک را کاهش داده و باعث جوان سازی پوست صورت می‌شود

عوارض و مضرات دانه چیا

عوارض و مضرات دانه چیا

دانه چیا می‌تواند تا 27 بار بیشتر از وزن خود آب جذب کند اگر در  بلعیدن مشکل دارید نباید از دانه‌های چیا استفاده کنید نوزادان و کودکان نباید از دانه‌های چیا استفاده کنند چون بلعیدن آن کمی دشوار است مصرف مقادیر بالای دانه‌های چیا در بعضی افراد باعث ناراحتی معده می‌شود که بهتر است مقدار زیادی آب بنوشند تا معده درد درمان شود .

طبع و مصلح دانه‌ی چیا چیست

طبع دانه چیا سرد و تر است و مصلح دانه چیا عسل می باشد

دانه‌های چیا یک منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3 و اسیدهای چرب ضروری آلفا لینولنیک اسید  و اسید لینولئیک هستند آنها سرشار از ویتامین‌های A ، B ، E و D  و مواد معدنی کلسیم ، پتاسیم ، فسفر و منگنز می‌باشند

طرز تهیه و مصرف دانه چیا

 طرز مصرف دانه چیا 

دانه های چیا را می‌توان به صورت دانه‌ی چیای خام و دانه چیای پخته استفاده کرد دانه چیای خام را بر روی ماست ، بلغور جوی دو سر و یا کوفته‌ها بپاشید و بخورید پودر دانه‌ی چیا را در پنکیک ، کلوچه ، نان و حتی پاستا استفاده کنید دانه‌های چیا را به نسبت 1 به 10 در آب خیس کنید یعنی 1 و نیم قاشق غذاخوری دانه چیا را در 1 فنجان  آب بگذارید حدود 30 دقیقه تا 2 ساعت بماند تا خوب لعاب آنها در بیاید و سپس آن را در آب میوه‌ها استفاده کنید

مخلوط داه‌های چیا با آب می‌تواند به عنوان جایگزین تخم مرغ در رژیم غذایی وگان استفاده شود برای استفاده از آنها به عنوان جایگزین تخم مرغ 1 قاشق غذاخوری دانه‌های چیا را با 3 قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید و به گذارید چند دقیقه بماند تا لعاب بیندازند سپس آن را برای تهیه‌ی غذا استفاده کنید

  دوز مصرفی دانه‌ی چیا

خوردن 2 قاشق چای خوری دانه‌های چیا برای سلامتی بدن مفید است بزرگسالان می‌توانند تا 15 گرم دانه چیا را در روز مصرف کنند ارزش غذایی دانه‌ی چیا کالری 486 گرم ، چربی 31 گرم ، فیبر 34 گرم کربوهیدرات 42 گرم ، پروتئین هیفده گرم

امیدوارم این مطالب برای شما مفید بوده باشه 

دیدگاه شما چیست؟